زبانشناسی کاربردی
کبری مربوط؛ علی روحانی؛ عزیزالله میرزایی
چکیده
عصر اطلاعات دیجیتال، راهبردها و مهارتهایی را میطلبد که در درک مطلب متون علمی برخط ضروری هستند. همچنین، پژوهشها بر نقش مهم تفکر انتقادی در حوزه آموزش تاکید دارند. بنابراین پژوهش ترکیبی توضیحی-متوالی جهت بررسی اهداف زیر طراحی شد: (الف) تعیین راهبردهای فراشناختی در خواندن متون برخط و تفکر انتفادی دانشجویان زبان انگلیسی و (ب) رابطهی ...
بیشتر
عصر اطلاعات دیجیتال، راهبردها و مهارتهایی را میطلبد که در درک مطلب متون علمی برخط ضروری هستند. همچنین، پژوهشها بر نقش مهم تفکر انتقادی در حوزه آموزش تاکید دارند. بنابراین پژوهش ترکیبی توضیحی-متوالی جهت بررسی اهداف زیر طراحی شد: (الف) تعیین راهبردهای فراشناختی در خواندن متون برخط و تفکر انتفادی دانشجویان زبان انگلیسی و (ب) رابطهی احتمالی بین راهبردهای فراشناختی در خواندن متون علمی برخط و تفکر انتقادی در دانشجویان زبان. بدین منظور، 80 دانشجوی زبان انگلیسی که به طور غیر-تصادفی از دانشگاه شهرکرد انتخاب شده بودند، در این تحقیق شرکت کردند و به پرسشنامه راهبردهای خواندن متون برخط (پوکچاریوئن، 2009) و پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا (فشیون و همکاران، 2002) پاسخ دادند.درادامه، برای بررسی بیشتر استفاده از راهبردهای خواندن متون آنلاین، 10 نفر از شرکتکنندگان داوطلب برای شرکت در فعالیتهای بلنداندیشی انتخاب شدند. نتایج تجزیه و تحلیل توصیفی نشان داد که دانشجویان زبان انگلیسی تمایل داشتند که، به ترتیب، از راهبردهای حل مسئله، فراگیر و حمایتی استفاده کنند. همچنین، زیرمقیاسهای ارزیابی و استدلال استقرایی تفکر انتقادی بیشتر توسط دانشجویان زبان انگلیسی به کار رفتند. نتایج بلنداندیشی ضمن تصدیق نتایج کمی نشان داد که این دانشجویان از راهبردهای متفاوت حل مسئله و فراگیر و حمایتی در خواندن برخط استفاده مینمایند. همبستگی پیرسون نیز حاکی از رابطهی مثبت و معنیداری، هرچند اندک، بین راهبردهای فراشناختی برخط و تفکر انتقادی بود. نتایج کمی و کیفی تحقیق بر ضرورت حمایت و آموزش راهبردی فراشناختی و توسعه مهارتهای تفکر انتقادی برای درک بهتر متون برخط تاکید مینماید.
علی روحی؛ مرضیه اسمعیل وندی
چکیده
از آنجایی که فرسودگی در حوزه آموزش همواره مورد توجه بوده است، بررسی آن درمیان دانشجویان زبان انگلیسی و ارتباط آن با دیگر متغیرها، نظیر هوش هیجانی که شاید به کاهش منشا آن کمک کند، از اهمیت برخوردار است. بدین جهت، تحقیق حاضر برای بررسی اهداف زیر طراحی شد: (الف) تعیین میزان فرسودگی تحصیلی و هوش هیجانی در میان دانشجویان زبان انگلیسی؛ (ب) ...
بیشتر
از آنجایی که فرسودگی در حوزه آموزش همواره مورد توجه بوده است، بررسی آن درمیان دانشجویان زبان انگلیسی و ارتباط آن با دیگر متغیرها، نظیر هوش هیجانی که شاید به کاهش منشا آن کمک کند، از اهمیت برخوردار است. بدین جهت، تحقیق حاضر برای بررسی اهداف زیر طراحی شد: (الف) تعیین میزان فرسودگی تحصیلی و هوش هیجانی در میان دانشجویان زبان انگلیسی؛ (ب) بررسی رابطه میان فرسودگی تحصیلی و هوش هیجانی دانشجویان زبان؛ (ج) بررسی میزانی که هوش هیجانی میتواند فرسودگی تحصیلی را پیشبینی کند. به همین منظور، 100 دانشجوی زبان انگلیسی که به روش نمونهگیری آسان از دانشگاه های شهرکرد و شهید چمران اهواز انتخاب شده بودند، در این تحقیق شرکت کردند و به پرسشنامههای "فرسودگی تحصیلی ماسلاچ-نسخه دانشجویان " و "سیاهه ضریب هوش هیجانی بارون" پاسخ دادند. به منظور سهسویهسازی دادهها، با 20 نفر از این دانشجویان مصاحبه نیمهساختاریافته انجام شد. تحلیل دادهها نشان داد که دانشجویان زبان انگلیسی میزان فرسودگی تحصیلی پایینی داشتند و از هوش درون فردی بالایی برخوردار بودند. دادههای به دست آمده از مصاحبه، ضمن تبیین نتایج کمی، نیز عوامل شخصی و سازمانی موثر در میزان فرسودگی تحصیلی دانشجویان زبان انگلیسی را مشخص نمود. همچنین، تحلیل رگرسیون چندگانه و همبستگی دوگانه، رابطه منفی میان هوش هیجانی و دو بعد فرسودگی (خستگی تحصیلی و بیعلاقگی تحصیلی) و رابطه مثبت میان هوش هیجانی و کارآمدی تحصیلی را نشان داد. علاوه براین، هوش درونفردی، خلق و خوی کلی و سازگاری جزءبخشهای هوش هیجانی بودند که توانستند پیشبینیکننده بهتر فرسودگی تحصیلی باشند. نتایج این تحقیق دستاوردهایی برای مدرسان زبان در جهت کاهش میزان فرسودگی دانشجویان دربردارد.